HISTORIE


I 1894 fikk ingeniør Jacob Trumpy innvilget sin søknad om konsesjon til å drive fergetrafikk over Vågen. Med det stiftet han A/S Bergens Elektriske Færgeselskab, med forkortelsen BEF — som senere gav opphav til kallenavnet “Beffen”. Med dårlige veier gjennom ulendt terreng var dette en tid hvor transport oftest foregikk over vannet, og fergevirksomheten på Vågen var en verdifull og travel del av Bergens infrastruktur. BEF-fergene gikk opprinnelig på ladbare elektriske batteri, før bensinmotoren ble innført i 1926. Med nye broer, tunneller og bedre veier skulle det yrende fergelivet på Vågen etterhvert avta.

Harald Holmedal var kaptein på B.E.F.2 på 1980-tallet. Mange kjente mennesker har siden da benyttet B.E.F.2 til å ta seg over Vågen, fra kongeparet, kronprinsparet, statsministre og ordførere til artister og diverse kjendiser. I 2003 fikk han tilbud om å kjøpe passasjerfergen fra sin arbeidsgiver – og han slo til.

Firmaet ble i juni 2006 overført til hans datter, Linda Holmedal – som fortsatt driver firmaet. Hun fortsetter dermed sin fars ønske om å opprettholde tradisjonen med passasjertransport over Vågen. Den gang var Linda Holmedal en usikker og uerfaren 26 år gammel kvinne som plutselig fikk i oppgave å være reder for en av Bergens mest kjente kulturbærere.

I 2007 arrangerte vi en flytende konsert med popgruppen Gjest.

Året etter fikk Linda skipper-sertifikatet, og fikk kort tid etter i oppdrag å legge til rette for historiens første vielse om bord på B.E.F.2, da fergen ble leid spesielt for dette formålet.

I 2012 ble B.E.F.2 fraktet til Nordåsvannet i forbindelse med Lions Club Fana sin årlige «Kolibrifest», og gikk i rute mellom Sjøsportsenteret, Marmorøyene, og Bergens Roklub. Så folkekjær er B.E.F.2 at den en gang til og med ble stjålet, men heldigvis kom til rette igjen dagen etter.

1. juni 2015 ble EF «Beffen» satt i rute der MF «B.E.F.2» gikk, og er Norges første og eneste nullutslippsfartøy sertifisert som passasjerskip.

Den dag i dag er B.E.F.2 det eneste gjenlevende minnet fra vågsfergenes storhetstid. De karakteristiske Beffen-båtene har sitt design fra 1940-tallet, men bensin- og diesel-motorer har i nyere tid blitt erstattet av den miljøvennlige elektriske varianten—slik BEF-fergene opprinnelig hadde.

B.E.F.2 brukes i dag ved spesielle anledninger, og settes i rutetransport når Beffen er til reparasjon.

I moderne tid har begge båtene blitt tradisjonsfylte og folkekjære figurer i bybildet.